Účastníci setkání se seznámí s konceptem kontroverzní výuky na příkladu ze soudobých českých dějin. Setkání nabídne konkrétní postupy jak prezentovat kontroverzní kauzy českých dějin efektivně, jak je prezentovat jako otevřená témata, na něž mohou mít žáci různé náhledy.
Příběh bratří Mašínů a jejich boje proti komunistickému režimu na počátku padesátých let 20. století je součástí českého vztahování k minulosti už více než čtyřicet let. Opakovaně se vrací a vynořuje na povrch a klade nám otázky po legitimitě jejich činů a tedy i legitimitě tehdejšího režimu. Jak vystoupit z bludného kruhu „ztuhlých“ interpretačních rámců a politických identit?
Případ Mašínů můžeme považovat za typickou ukázku kontroverzního tématu. Inspirací pro nás může být způsob, jak o kontroverzní výuce přemýšlí v severním Irsku. Didaktik Alan McCully doporučuje vytváření bezpečného prostředí ve třídě, ve kterém nejsou žáci penalizováni za žádný postoj.
Základem efektivní výuky o kontroverzních tématech je dialog ve třídě a správně položené otázky, které diskusi nebrzdí, ale stimulují. Tázání nezačínáme provokativními otázkami, které žáky „zaženou do zákopů“, kde hájí své pozice. Odhalování minulosti je pro žáky zároveň příležitostí k sebepoznávání, k ujasňování si své pozice a svých hodnot. Výuka o minulosti je tak v tomto podání zároveň formou osobnostní a sociální výchovy.
V rámci setkání otevřeme možnosti, jak téma otevírat a s čím jej spojovat. Předpokladem uvažování o kontroverzních tématech je znalost kontextu, prvním krokem tedy bude návrh jak tematizovat různé postoje k režimu v padesátých letech. Téma politického násilí otevřeme srovnáním dvou případů útoku proti bezpečnostním složkám státu, první v období druhé světové války (obsazení četnické stanice v Přibyslavi 26. 10. 1944 a zabití tam přítomných četníků) a v padesátých letech (obsazení stanice SNB v Čelákovicích 28. 9. 1951 a zabití tam přítomného příslušníka SNB). Spíše než o vytváření velkých teorií půjde o zkoumání mezní situace a legitimity násilí. Dalším tématem budou mašínovské diskuse od sedmdesátých let 20. století do současnosti.
O Mašínech bylo napsáno několik literárních textů (poslední a nejznámější v roce 2004), týkal se jich jeden díl normalizačního seriálu, vznikla divadelní hra, hudební skupina Závodní ovce o nich složila písničku. Jak efektivně využít všechny tyto popkulturní reprezentace Mašínů? I o tom bude v našem setkání řeč.
Setkání je určeno učitelům dějepisu a občanské výchovy na základních a středních školách. Vítáni jsou ale i vyučující etické výchovy, osobnostní a sociální výchovy a literatury.
Setkání je zdarma.
Mgr. Jaroslav Pinkas – metodik výuky moderních dějin a filmové podoby totalitních režimů, Ústav pro studium totalitních režimů.
Podmínkou získání potvrzení o účasti na webináři je přihlášení k vašemu účtu na Metodickém portálu RVP.CZ před vstupem do živého vysílání a účast na webináři v délce alespoň 45 minut. Pokud nemáte účet, zaregistrovat se můžete zde. Při splnění těchto podmínek bude po skončení webináře potvrzení o účasti dostupné ke stažení na stránce konkrétního webináře. Potvrzení je možné si stáhnout i zpětně, avšak nejdříve u webinářů, které probíhaly od května 2021. Za zhlédnutí záznamu webináře se potvrzení o účasti nevystavuje. Namísto něj je možné získat Potvrzení o zhlédnutí záznamu webináře. Pro získání pozvrzení o zhlédnutí záznamu je nutné být přihlášen/a k uživatelskému účtu na RVP.CZ a přehrát si celý záznam (není nutné záznam vidět celý najednou, systém ukládá informaci o poslední přehrávané části a umožní vám navázat ve sledování, kde jste přestali).
Webinář nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.