Domů > Webináře > Jak nastartovat výtvarné myšlení žáků na 2. stupni ZŠ
Webinář

Jak nastartovat výtvarné myšlení žáků na 2. stupni ZŠ

Vysílali jsme 8. 9. 2021 20:00–21:00
Lektor
Mgr. Kateřina Círová, Dis.
Záznam webináře
1236x
Pokud si přejete získat nárok na potvrzení za zhlédnutí tohoto webináře, musíte se nejprve přihlásit ke svému účtu, nebo si účet nejprve založit.

Anotace

Mgr. Kateřina Círová, Dis. učí výtvarnou výchovu na druhém stupni od šesté po devátou třídu, a tak se může dlouhodobě věnovat rozvíjení výtvarného myšlení starších žáků jako nezbytné součásti výtvarné činnosti žáků. Přijměte pozvání na její webinář a nechte se inspirovat.

Při přechodu z prvního stupně na druhý stupeň se na většině základních škol žáci potkávají s novým učitelem výtvarné výchovy. Učitel se setkává s novými žáky, kteří byli na prvním stupni školy v jednotlivých třídách i ročnících vedeni odlišnými výtvarnými přístupy. Úkolem učitele je sjednotit výtvarný jazyk a výtvarné myšlení tak, aby si navzájem všichni porozuměli a mohli spolu sdílet záměry své tvorby. Pokud učitel výtvarné výchovy provází žáky od šesté až do deváté třídy, pak se šestá třída stává významným prostorem pro nový společný začátek. O dobrý start usilujeme i na naší škole.

Žáci ve výtvarné výchově nejen vnímají, tvoří a prožívají, ale učí se své záměry interpretovat ostatním. Nejlépe jsou tyto procesy rozpoznatelné v rozvíjení myšlení žáka, které pracuje s pojmy. Porozumět pojmu znamená, že jsme schopni ho vysvětlit ve vztahu k jiným pojmům. Postupným osvojováním si výtvarného jazyka žáci dokážou porozumět kognitivním obsahům tvorby, rozvíjí svoji vizuální gramotnost a vyhodnocují svoji práci na základě autonomního hodnocení a společné reflexe.

Cíle setkání:

  • Podělit se s pedagogy o zkušenosti z hledání cesty, jak naplňovat očekávané výstupy výtvarné výchovy na druhém stupni ZŠ v praxi.
  • Sdílet inspirace v podobě výtvarných úkolů a námětů, které podněcují rozvoj výtvarného myšlení žáka.
  • Poukázat na význam kognitivních cílů ve výtvarné výchově a doložit jejich dopad na rozvoj kreativity žáka.

Obsah setkání:

  • Představení dvou úvodních bloků výtvarné výchovy v šestých třídách na ZŠ Kunratice.
  • Rozbor pojmové a vztahové analýzy ve výtvarné výchově na konkrétním příkladu (příklad předkládání pojmů žákům ve vzájemných vztazích a logické struktuře).
  • Ukázka sběru dat a vyhodnocování důkazů učení žáka v krátkodobém hledisku (v rámci vyhodnocení výtvarného úkolu) i z dlouhodobého hlediska (dopad učení na žáka od šesté do deváté třídy).

Setkání je zdarma.

Lektorka:

Mgr. Kateřina Círová, Dis. – učitelka výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ Kunratice

Potvrzení o účasti

Podmínkou získání potvrzení o účasti na webináři je přihlášení k vašemu účtu na Metodickém portálu RVP.CZ před vstupem do živého vysílání a účast na webináři v délce alespoň 45 minut. Pokud nemáte účet, zaregistrovat se můžete zde. Při splnění těchto podmínek bude po skončení webináře potvrzení o účasti dostupné ke stažení na stránce konkrétního webináře. Potvrzení je možné si stáhnout i zpětně, avšak nejdříve u webinářů, které probíhaly od května 2021. Za zhlédnutí záznamu webináře se potvrzení o účasti nevystavuje. Namísto něj je možné získat Potvrzení o zhlédnutí záznamu webináře. Pro získání pozvrzení o zhlédnutí záznamu je nutné být přihlášen/a k uživatelskému účtu na RVP.CZ a přehrát si celý záznam (není nutné záznam vidět celý najednou, systém ukládá informaci o poslední přehrávané části a umožní vám navázat ve sledování, kde jste přestali).

Soubory ke stažení
 
Typ
Název
 
pdf
prezentace
PDF
Učení_žáka_VV.pdf
pdf
prezentace
PDF
Úvod_6.ročník_VV.pdf
pdf
bonus
PDF
1. 6.rocnik_blok1.pdf
pdf
bonus
PDF
1. 6.rocnik_blok2.pdf
pdf
bonus
PDF
Tabulka vzdělávacích výstupů a učiva pro 6. ročník vyučovacího předmětu výtvarná výchova.pdf

Další webináře lektora

Mgr. Kateřina Círová, Dis.

Licence

Webinář je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 4.0.

Hodnocení od uživatelů

Webinář nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.