Domů > Webináře > Jak nastartovat výtvarné myšlení žáků na 2. stupni ZŠ
Webinář

Jak nastartovat výtvarné myšlení žáků na 2. stupni ZŠ

Vysílali jsme 8. 9. 2021 20:00–21:00
Lektor
Mgr. Kateřina Círová, Dis.

Anotace

Mgr. Kateřina Círová, Dis. učí výtvarnou výchovu na druhém stupni od šesté po devátou třídu, a tak se může dlouhodobě věnovat rozvíjení výtvarného myšlení starších žáků jako nezbytné součásti výtvarné činnosti žáků. Přijměte pozvání na její webinář a nechte se inspirovat.

Při přechodu z prvního stupně na druhý stupeň se na většině základních škol žáci potkávají s novým učitelem výtvarné výchovy. Učitel se setkává s novými žáky, kteří byli na prvním stupni školy v jednotlivých třídách i ročnících vedeni odlišnými výtvarnými přístupy. Úkolem učitele je sjednotit výtvarný jazyk a výtvarné myšlení tak, aby si navzájem všichni porozuměli a mohli spolu sdílet záměry své tvorby. Pokud učitel výtvarné výchovy provází žáky od šesté až do deváté třídy, pak se šestá třída stává významným prostorem pro nový společný začátek. O dobrý start usilujeme i na naší škole.

Žáci ve výtvarné výchově nejen vnímají, tvoří a prožívají, ale učí se své záměry interpretovat ostatním. Nejlépe jsou tyto procesy rozpoznatelné v rozvíjení myšlení žáka, které pracuje s pojmy. Porozumět pojmu znamená, že jsme schopni ho vysvětlit ve vztahu k jiným pojmům. Postupným osvojováním si výtvarného jazyka žáci dokážou porozumět kognitivním obsahům tvorby, rozvíjí svoji vizuální gramotnost a vyhodnocují svoji práci na základě autonomního hodnocení a společné reflexe.

Cíle setkání:

  • Podělit se s pedagogy o zkušenosti z hledání cesty, jak naplňovat očekávané výstupy výtvarné výchovy na druhém stupni ZŠ v praxi.
  • Sdílet inspirace v podobě výtvarných úkolů a námětů, které podněcují rozvoj výtvarného myšlení žáka.
  • Poukázat na význam kognitivních cílů ve výtvarné výchově a doložit jejich dopad na rozvoj kreativity žáka.

Obsah setkání:

  • Představení dvou úvodních bloků výtvarné výchovy v šestých třídách na ZŠ Kunratice.
  • Rozbor pojmové a vztahové analýzy ve výtvarné výchově na konkrétním příkladu (příklad předkládání pojmů žákům ve vzájemných vztazích a logické struktuře).
  • Ukázka sběru dat a vyhodnocování důkazů učení žáka v krátkodobém hledisku (v rámci vyhodnocení výtvarného úkolu) i z dlouhodobého hlediska (dopad učení na žáka od šesté do deváté třídy).

Setkání je zdarma.

Lektorka:

Mgr. Kateřina Círová, Dis. – učitelka výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ Kunratice

Potvrzení o účasti

Podmínkou získání potvrzení o účasti na webináři je přihlášení k vašemu účtu na Metodickém portálu RVP.CZ před vstupem do živého vysílání a účast na webináři v délce alespoň 45 minut. Pokud nemáte účet, zaregistrovat se můžete zde. Při splnění těchto podmínek bude po skončení webináře potvrzení o účasti dostupné ke stažení na stránce konkrétního webináře. Potvrzení je možné si stáhnout i zpětně, avšak nejdříve u webinářů, které probíhaly od května 2021. Za zhlédnutí záznamu webináře se potvrzení o účasti nevystavuje.

Soubory ke stažení
 
Typ
Název
 
pdf
prezentace
PDF
Učení_žáka_VV.pdf
pdf
prezentace
PDF
Úvod_6.ročník_VV.pdf
pdf
bonus
PDF
1. 6.rocnik_blok1.pdf
pdf
bonus
PDF
1. 6.rocnik_blok2.pdf
pdf
bonus
PDF
Tabulka vzdělávacích výstupů a učiva pro 6. ročník vyučovacího předmětu výtvarná výchova.pdf

Další webináře lektora

Mgr. Kateřina Círová, Dis.

Licence

Webinář je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 4.0.

Hodnocení od uživatelů

Webinář nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.