Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Jak rozvíjet orientaci u předškoláků?

Lektor Mgr. Petra Pšeničková
Vysílali jsme18. 6. 2015 20:00–21:00
Čtvrtek 18. 6. 2015, 20:00 “Dobrá orientace v prostoru usnadňuje každodenní život. Uspořádáváme si své blízké okolí, orientujeme se ve vzdálenějším prostoru. Vnímání času má vliv na rozvržení učiva na krátkodobé cíle a cíle v delším časovém horizontu, v budování učebních strategií, v zautomatizování opakujících se činností, v písemné práci na rozvržení si pořadí kroků a odhadu časové dotace na splnění jednotlivých úkolů apod.“

Nechte se inspirovat Mgr. Petrou Pšeničkovou k aktivitám a výrobě jednoduchých pomůcek, které rozvíjejí u předškoláků prostorové vnímání a vnímání časového sledu.

Cíle setkání:
  • Pomoci dětem, aby se na vstup do 1. třídy těšily a byly tam úspěšné.
  • Zvýšit kompetence učitelů v rozvoji předškoláků v oblastech  prostorového vnímání a vnímání časového sledu.
  • Inspirovat učitele ve vyrábění pomůcek pro výuku. Pomůcky nemusí být dokonalé ani nákladné; postačí, že je učitel má k dispozici a hojně je při práci s dětmi využívá.
Dobrá orientace v prostoru usnadňuje každodenní život. Uspořádáváme si své blízké okolí, orientujeme se ve vzdálenějším prostoru. Vnímání času má vliv na rozvržení učiva na krátkodobé cíle a cíle v delším časovém horizontu, v budování učebních strategií, v zautomatizování opakujících se činností, v písemné práci na rozvržení si pořadí kroků a odhadu časové dotace na splnění jednotlivých úkolů apod.
Komu bylo setkání určeno:
Setkání je určeno učitelům mateřských škol, učitelům 1.  třídy základní školy, učitelům přípravných tříd i rodičům předškoláků a prvňáčků.
Setkání je zdarma.
Program:
  • Co by dítě mělo umět před nástupem do 1. třídy?
  • Prostorové vnímání a vnímání času – teoretický základ, oblasti – které při rozvoji orientace sledujeme.
  • Orientace v prostoru = pojmy nahoře/dole, předložkové vazby na – do – v, níže/výše, vpředu/vzadu, předložkové vazby před – za – nad – podle – vedle – mezi, daleko/blízko, orientace v okolí, pojmy první – poslední – uprostřed – předposlední, pojmy hned před/hned za, pojmy vpravo/vlevo na vlastním těle – umístění předmětu – dvě kritéria.
  • Orientace v čase = činnosti obvyklé pro ráno – dopoledne – poledne – odpoledne – večer, pojmy dříve – později, pojmy nejdříve – předtím – nyní – potom, orientace ve dnech týdnu, činnosti obvyklé pro roční období, pojmy včera – dnes – zítra, pojmy předevčírem – pozítří.
  • Oslabení v oblasti orientace a jeho vliv na osobnost dítěte.
  • Diskuze, výměna zkušeností.
  • Tipy na výrobu pomůcek.
Lektorka:

Mgr. Petra Pšeničková, DiS. – lektorka kurzů pro předškoláky a děti s odkladem školní docházky; poradenství pro předškoláky i školáky, jejich rodiče a učitele; lektorská a poradenská činnost pro pedagogy, autorka článků; absolventka magisterského studia speciální pedagogiky na PedfUK v Praze; 9 let praxe v oblasti speciální pedagogiky, z toho 5 let v poradenství.


Užitečné odkazy (postupně doplníme):